Khalili Alashti F, Dehrouyeh S, Tavakoli N. Effectiveness of problem solving training on life orientation, positive and negative emotions and learned helplessness of incompatible couples: Quasi-experimental design. J Arak Uni Med Sci 2024; 26 (6) :14-24
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7635-fa.html
خلیلی آلاشتی فاطمه، دهرویه شهربانو، توکلی نغمه. اثربخشی آموزش حل مسئله برجهت گیری زندگی، عاطفه مثبت و منفی و درماندگی آموختهشده زوجین ناسازگار: طرح شبه آزمایشی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1402; 26 (6) :14-24
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7635-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران
2- - موسسه اموزش عالی ادیب مازندران ، fateme.dehroye@gmail.com
3- دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی-واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (1456 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر جهت گیری زندگی، عاطفه مثبت و منفی و درماندگی آموختهشده در زوجین ناسازگار شهرستان قائمشهر انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح تحقیق شبه آزمایشی با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرستان قائمشهر در سال 1401 بود. 30 زوج بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای آموزش حل مسئله را دریافت کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جهتگیری زندگی (شییر و کارور، 1994)، عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988) و درماندگی آموختهشده (کوینلس و نیلسون، 1988) در دو مرحله قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه (آزمایش و کنترل) استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد آموزش حل مسئله موجب بهبود خوشبینی در جهتگیری زندگی، افزایش عاطفه مثبت و کاهش درماندگی آموختهشده در گروه آزمایششده است (05/0=p).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، در حوزه درمان و مشاوره زوجین ناسازگار، آموزش حل مسئله در جهت سازگاری زوجین و حل تعارضات آنها؛ بسیار کارآمد و نویدبخش به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی دریافت: 1402/11/16 | پذیرش: 1403/2/12