Zamani N, Moazedi A A. The Effects of Co-Administration of Memantine And Vitamin D on Spatial Learning and Memory Impairment in Adult Male Rats Model of Alzheimer’s Disease. J Arak Uni Med Sci 2020; 22 (6) :192-203
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6147-fa.html
زمانی نسترن، معاضدی احمد علی. اثرات تجویز توأم ممانتین و ویتامین D بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در مدل بیماری آلزایمر موشهای صحرایی نر بالغ. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1398; 22 (6) :192-203
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6147-fa.html
1- گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، na_zamani2000@yahoo.com
2- گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.؛ مرکز تحقیقات سلولهای بنیادی و فناوری ترانسژنیک، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (3513 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری آلزایمر شایعترین علت دمانس در میان افراد مسن است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثرات همافزایی ممانتین و ویتامین D بر بهبود اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در موشهای صحرایی نر بالغ مدل بیماری آلزایمر انجام شده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی موشهای صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به ۹ گروه هفتتایی تقسیم شدند؛ کنترل، تخریب NBM (تخریب الکتریکی دوطرفه NBM)، شاهد تخریب (ورود الکترود به NBM بدون القای جریان الکتریکی)، تخریب NBM + حلال ممانتین و ویتامین D (سالین، روغن کنجد، سالین+روغن کنجد)، تخریب NBM + ویتامین D، تخریبNBM + ممانتین و تخریب NBM + ویتامین D + ممانتین. یک هفته بعد، موشهای صحرایی به مدت پنج روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. ۲۵روز بعد از آموزش آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه بلند مدت انجام گرفت.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاقEE/ ۹۷, ۲۴, ۳۰۶۱۲۴۳/ scu.ac.ir توسط کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز به تصویب رسیده است.
یافته ها: تخریب دوطرفه NBM منجر به کاهش یادگیری فضایی در مقایسه با گروههای کنترل و شاهد تخریب شد. در گروههای حلال ممانتین و ویتامین D در مقایسه با گروه تخریب NBM هیچ تغییری در یادگیری فضایی مشاهده نشد. یادگیری و حافظه فضایی در گروه تخریب NBM + ویتامین D + ممانتین (۰۰۱/۰˂P) در مقایسه با گروههای تخریب NBM + ویتامین D (۰۱/۰˂P) و تخریب NBM + ممانتین (۰۵/۰˂P) به طور معنیداری بهبود یافت. علاوه بر این بین نتایج روز پنجم آموزش و آزمون فراخوانی حافظه روز سیام تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که تجویز توأم ویتامین D و ممانتین در مقایسه با ممانتین یا ویتامین D بهتنهایی در بهبود اختلال یادگیری و حافظه فضایی در موشهای صحرایی مدل بیماری آلزایمر مؤثرتر بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1398/6/17 | پذیرش: 1398/9/4