دوره 28، شماره 5 - ( دوره ۲۸ - شماره 5 (در حال تکمیل) 1404 )                   جلد 28 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi H, Ghamari Givi H, Akhavi Samarien Z. Psychological Experiences of Adolescent Girls Facing Premenstrual Syndrome: Analysis of Psychological and Emotional Impacts on Their Quality of Life - A Qualitative Study. J Arak Uni Med Sci 2025; 28 (5)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7950-fa.html
اسدی هانا، قمری کیوی حسین، اخوی ثمرین زهرا. تجربیات روان‌شناختی دختران نوجوان در مواجهه با سندرم پیش از قاعدگی: تحلیل تأثیرات روانی و عاطفی بر کیفیت زندگی آنان- یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1404; 28 (5)

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7950-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- استاد، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، h_ghamari@uma.ac.ir
3- دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (208 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی تجربیات روان‌شناختی دختران نوجوان در مواجهه با سندرم پیش از قاعدگی و تحلیل تأثیرات روانی و عاطفی این سندرم بر کیفیت زندگی آنان است. این تحقیق به دنبال درک بهتر تغییرات روانی ناشی از (Premenstrual syndrome) PMS و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، تحصیلی و کلیت زندگی دختران نوجوان می‌باشد.
روش کار: این پژوهش به‌صورت کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. 18 دختر نوجوان که حداقل یک‌بار تجربه سندرم پیش از قاعدگی را داشته‌اند، در این مطالعه شرکت کردند. از روش نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب مشارکت‌کنندگان استفاده شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته جمع‌آوری و با استفاده از روش هفت‌ مرحله‌ای کلایزی تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش چهار مضمون اصلی و دوازده مضمون فرعی را نشان داد. تأثیرات روان‌شناختی شامل کاهش تمرکز، دشواری در تصمیم‌گیری منطقی و خستگی ذهنی بودند. در بعد عاطفی، احساس افسردگی، اضطراب، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی گزارش شد. تأثیرات اجتماعی شامل کناره‌گیری از جمع، پنهان‌کاری علائم و کاهش تعامل با اعضای خانواده بود. همچنین، شرکت‌کنندگان از راهبردهایی مانند آرام‌سازی، مدیریت استرس و دریافت حمایت اجتماعی برای کنار آمدن با علائم استفاده می‌کردند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد که دختران نوجوان، سندرم پیش از قاعدگی را به‌عنوان تجربه‌ای روانی، عاطفی و اجتماعی درک می‌کنند که جنبه‌های مختلف زندگی روزمره آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درک این تجربه‌های زیسته می‌تواند مبنایی برای آگاه‌سازی، حمایت‌های روانی- اجتماعی و سیاست‌گذاری های آموزشی در محیط خانواده و مدرسه فراهم کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1403/11/15 | پذیرش: 1404/2/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb