Shahrjerdi S. Prevalence and Associated Factors of Musculoskeletal Pain in Students of Engineering and Humanities Faculties of Arak University in 2018-2019. J Arak Uni Med Sci 2021; 24 (4) :482-495
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6827-fa.html
شهرجردی شهناز. بررسی شیوع و عوامل همراه دردهای اسکلتی عضلانی در دانشجویان دانشکدههای فنی مهندسی و علوم انسانی دانشگاه اراک در سال 98-1397. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1400; 24 (4) :482-495
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6827-fa.html
گروه فیزیولوژی و آسیبشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. ، shahrjerdi.shahnaz@gmail.com
چکیده: (2031 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه، بررسی شیوع و عوامل همراه دردهای اسکلتی عضلانی در دانشجویان دانشکده های فنی مهندسی و علوم انسانی دانشگاه اراک در سال 98-1397 است.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی عرضی روی ۴۶۴ دانشجو (علوم انسانی، 169 نفر و فنی مهندسی، 295 نفر) با میانگین سن (1/51±20/56سال)، شاخص توده بدنی (3/35±22/29 کیلوگرم بر مترمربع) در مقطع کارشناسی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت. از پرسشنامه نوردیک برای ارزیابی دردهای اسکلتی عضلانی در طی هفت روز، دوازده ماه گذشته و همچنین اختلالات عملکردی در طی دوازده ماه گذشته، در نواحی گردن، شانهها، دست و مچ دستها، پشت، کمر، لگن، رانها و پا و مچ پاها بررسی شدند.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه توسط کمیته اخلاق طرحهای پژوهشی دانشگاه همدان به تصویب رسیده است (کد اخلاق: IR.BASU.REC.1398.013).
یافته ها بیشترین شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در ستون فقرات (63/4 درصد) بود که به ترتیب در کمر (27/6 درصد)، گردن (23/5 درصد) و سپس شانهها (21/8 درصد) است. در رشتههای نرمافزار و مهندسی شیمی، به علت کار با رایانه و مدتزمان مطالعه در روز، دردهای گردن، شانهها، مچ دست و دستها بیشترین شیوع را داشتند. دردهای پشت و کمر در رشتههای روانشناسی و علوم قرآنی، به علت بیتحرکی و افزایش نسبت دور شکم به باسن از شیوع بالایی برخوردار بودند.
نتیجه گیری: دردهای اسکلتی عضلانی یکی از جدیترین مشکلات برخی رشتههای تحصیلی در دانشکدهها است که با یافتن عوامل ایجادکننده آن و آموزش دانشجویان میتواند در کاهش عوارض ناشی از آن مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/11/21 | پذیرش: 1400/3/9