tavan B,  jahani F. The effect of attending the familiarity with Quran workshop on the mental health of nurses at the educational hospitals of Arak University of Medical Sciences.  J Arak Uni Med Sci 2011; 13 (5) :35-40
URL: 
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-984-fa.html     
                     
                    
                    توان بهمن،  جهانی فرزانه. بررسی تاثیر شرکت در کارگاه انس با قرآن برسلامت روان پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک.  مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1389; 13 (5) :35-40
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-984-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1-  ، Jahani-farzaneh@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (12001 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه و هدف: قرآن شفا بخشی است که پس از درمان آن، ترسی از بیماری نیست. یکی از اعجاز قرآن، اثرگذاری آن در امور خدماتی و درمانی است. با عنایت به نقش مهمی که پرستاران در ارائه خدمات به بیماران دارند و با توجه به اهمیت سلامت روان پرستاران این تحقیق صورت گرفت. مواد وروشها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی آموزشی میباشد که بر روی 55 نفر از پرستاران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انجام گرفت. قبل از مداخله و پس ازآن پرسشنامههای سلامت روان بین افراد مورد پژوهش تکمیل گردید. دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی و آزمونهای تحلیلی کای اسکوئروتی زوجی تحلیل گردید. یافتهها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه برابر با 3/6±45/34 و 2/68 درصد (30 نفر) متاهل و بقیه مجرد بودند. میانگین نمره سلامت روان قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر با 76/9±75/27 و 82/7±34/22 به دست آمد که این اختلاف از لحاظ آماری معنیدار نشان داده شد(014/0=p). نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که مداخله مورد نظر سبب کاهش نمره سلامت روان و به نحوی بهتر شدن وضعیت سلامت روان شرکت کنندگان در مطالعه شده است. به عبارتی دیگر شرکت در کارگاه انس با قرآن میتواند باعث بهبود سلامت روان پرستاران گردد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1389/10/7