Riyahi A,  Rassafiani M,  Yazdani S,  Moradzadeh R. Psychometric Properties of the Persian Version of the Eating and Drinking Ability Classification System in Children with Cerebral Palsy in Iran.  J Arak Uni Med Sci 2018; 20 (11) :34-46
URL: 
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5427-fa.html     
                     
                    
                    ریاحی آزاده،  رصافیانی مهدی،  یزدانی سمیرا،  مرادزاده رحمت الله. بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن در کودکان فلج مغزی در ایران.  مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1396; 20 (11) :34-46
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5427-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، Azade.riyahi@yahoo.com
 2- مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران 
 3- کاردرمانگر در سازمان بهزیستی، مازندران، ایران 
 4- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (4547 مشاهده)
                    
                    
                    چکیده
زمینه و هدف: نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که در کنار توانایی خوردن و آشامیدن، مهمترین عامل سلامتی، بقای زندگی و طول عمر می باشد. کودکان فلج مغزی به علت وجود نقایص همراه این بیماری، دچار ناهماهنگی های شدید در مکانیسم تغذیهای و ایجاد شرایط سلامتی نابسامان و حتی مخاطرهآمیز برای زندگی می شوند. به دلیل اهمیت سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن ((EDACS در تحقیق و درمان کودکان فلج مغزی، هدف این مطالعه تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی این سیستم می باشد.
مواد و روشها: جهت فارسی سازی و تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی EDACS ، بعد از انجام مراحل ترجمه و ترجمه بالعکس، روایی صوری، روایی محتوایی و در نهایت پایایی تکرار آزمون برای والدین و درمانگران با استفاده از ضریب همبستگی درون خوشه ای (ICC) مورد ارزیابی قرار گرفتند. 130 کودک فلج مغزی 36 تا 240 ماه با میانگین سنی 35/52 بر حسب ماه و انحراف معیار 96/33 ( 57 دختر و 73 پسر با انواع مختلف فلج مغزی) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: پایایی اندازه ها با روش ICC در کلیه شاخص های پایایی آزمون بازآزمون و پایایی بین ارزیابان خیلی خوب و معنادار بود. در بررسی پایایی تکرار آزمون، ICC در مورد والدین و کاردرمانگران (98/0) و برای گفتاردرمانگران (99/0) بالای 9/0 به دست آمد که هر دو بیانگر میزان همبستگی بالا بودند. 
نتیجه گیری: نسخه فارسی مقیاس EDACS از روایی صوری و محتوایی و پایایی تکرار آزمون کافی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری مفید و کاربردی در طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن کودکان فلج مغزی استفاده نمود.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
علوم پایه  دریافت: 1396/8/14 | پذیرش: 1396/10/6