دوره 12، شماره 4 - ( ويژه نامه پژوهش در آموزش 1388 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 43-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari T, Kariman N, Heidari Z, AmiriFarahani L. Comparison effects of feedback lecture and conventional lecture method on learning and quality of teaching. J Arak Uni Med Sci 2010; 12 (4) :34-43
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-322-fa.html
حیدری طوبی، کریمان نورالسادات، حیدری زهرا، امیری فراهانی لیلا. مقایسه تاثیر تدریس به روش سخنرانی با بازخورد و سخنرانی به روش سنتی بر میزان یادگیری و کیفیت تدریس. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1388; 12 (4) :34-43

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-322-fa.html


1- ، heidari.m.831@gmail.com
چکیده:   (16820 مشاهده)
چکیده مقدمه: مطالعات متفاوتی عدم توانایی روش سخنرانی سنتی را نسبت به روش‌های یادگیری فعال در انتقال مفاهیم حیطه‌های بالاتر یادگیری نشان داده‌اند. هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی با باز خورد و سخنرانی به روش سنتی بر میزان یادگیری و کیفیت تدریس بود. روش کار: در یک مطالعه تجربی27 نفر دانشجویان ترم چهارم کارشناسی مامایی به طور تصادفی به دو گروه "تدریس به روش سخنرانی با بازخورد" و" تدریس به روش سخنرانی" تقسیم شدند. مبحث مورد نظر توسط یک مدرس به صورت سخنرانی 90 دقیقه‌ای در گروه سخنرانی به روش سنتی و بلافاصله دو سخنرانی 35 دقیقه‌ای همراه بایک بحث 10 دقیقه‌ای پس از هر سخنرانی در گروه سخنرانی با بازخورد ارائه گردید. فرم اطلاعاتی، پیش آزمون، پس آزمون و فرم‌های نظر سنجی یکسان به ترتیب جهت بررسی مشخصات دموگرافیک، میزان یادگیری کوتاه مدت (بلافاصله پس از تدریس) و بلند مدت ( 4 ماه بعد) و کیفیت تدریس از دیدگاه دانشجویان استفاده شدند. نتایج: اطلاعات دموگرافیک، کیفیت تدریس از دیدگاه دانشجویان، نمرات کلی و طبقه‌ای پیش آزمون، نمرات کلی پس آزمون (بلافاصله پس از تدریس) در دو گروه مشابه بود. نتایج نمرات طبقات یادگیری این پس آزمون در سطوح دانش و درک- فهم مشابه بودند، ولی نمرات طبقات کاربرد و تجزیه- تحلیل تفاوت‌های معنی‌داری را در دو گروه نشان دادند(011/0 p=). هم‌چنین نمرات کلی و طبقه‌ای پس آزمون 4 ماه بعد در دو گروه متفاوت نبود. نتیجه گیری: یافته‌ها حاکی از تاثیر روش سخنرانی با باز خورد در مقایسه با روش سخنرانی سنتی بر میزان یادگیری کوتاه مدت دانشجویان در طبقات کاربرد و تجزیه-تحلیل است.
متن کامل [PDF 247 kb]   (2873 دریافت)    
موضوع مقاله: زنان و مامایی
دریافت: 1388/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb