Bayati A, Shamsi M, Mohammadi E. The effects of mental practice onbasicCPR operations in undergraduateanesthesiology studentsat Arak University of Medical Sciences. J Arak Uni Med Sci 2013; 15 (8) :26-34
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-1118-fa.html
بیاتی اکرم، شمسی محسن، محمدی الهام. تاثیر تمرین ذهنی بر یادگیری عملیات احیاء قلبی- ریوی پایه در دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1391; 15 (8) :26-34
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-1118-fa.html
1- ، a.bayati@arakmu.ac.ir
چکیده: (8702 مشاهده)
زمینه و هدف: در علم پزشکی فراگیری صحیح احیاء و تسلط و تمرین مستمر در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعین تاثیر تمرین ذهنی بر یادگیری عملیات احیاء قلبی- ریوی پایه در دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت پذیرفته است. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی آموزشی بوده که در آن 46 نفر از دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک به دو گروه مداخله (تمرین ذهنی و عملی) و کنترل (گروه تمرین عملی به تنهایی) تقسیم شدند و سپس آزمون سرعت و دقت بر اساس چک لیست تنظیم شده توسط دو مدرس که در جریان نحوه آموزش نبودند به عمل آمده و دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 و آزمونهای تی مستقل و کای دو تجزیه تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سرعت در گروه مورد و کنترل به ترتیب 26/0±5/2 و 33/0±16/3دقیقه بود که با یکدیگر تفاوت معنیدار داشتند(001/0=p) همچنین میانگین نمره دقت در عملکرد دانشجویان گروه مداخله و کنترل به ترتیب 7/0±33/4 و 62/0±4/3 بود که تفاوت بین آنها معنیدار بود(001/0=p).نظرات ارایه شده توسط آزمودنیها در گروه تمرین ذهنی (بیش از 90 درصد) حاکی از اثرات مفید تمرین ذهنی بر عملکرد آنان بود. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که تمرین ذهنی بر افزایش عملکرد دانشجویان موثر بوده است لذا برای حصول به نتایج بهتر در تمرینات بالینی پیشنهاد میگردد در شیوه تدریس اساتید تمرینات ذهنی و فیزیکی با هم به کار روند.
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1390/1/28 | پذیرش: 1391/3/4