دوره 20، شماره 11 - ( بهمن ماه 1396 1396 )                   جلد 20 شماره 11 صفحات 34-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riyahi A, Rassafiani M, Yazdani S, Moradzadeh R. Psychometric Properties of the Persian Version of the Eating and Drinking Ability Classification System in Children with Cerebral Palsy in Iran. J Arak Uni Med Sci. 2018; 20 (11) :34-46
URL: http://amuj.arakmu.ac.ir/article-1-5427-fa.html
ریاحی آزاده، رصافیانی مهدی، یزدانی سمیرا، مرادزاده رحمت الله. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن در کودکان فلج مغزی در ایران. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1396; 20 (11) :34-46

URL: http://amuj.arakmu.ac.ir/article-1-5427-fa.html


مربی، کارشناس ارشد کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، Azade.riyahi@yahoo.com
چکیده:   (754 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که در کنار توانایی خوردن و آشامیدن، مهم­ترین عامل سلامتی، بقای زندگی و طول عمر می باشد. کودکان فلج مغزی به علت وجود نقایص همراه این بیماری، دچار ناهماهنگی ­های شدید در مکانیسم تغذیه­ای و ایجاد شرایط سلامتی نابسامان و حتی مخاطره­آمیز برای زندگی می­ شوند. به دلیل اهمیت سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن ((EDACS در تحقیق و درمان کودکان فلج مغزی، هدف این مطالعه تعیین ویژگی های روان­ سنجی نسخه فارسی این سیستم می باشد.
مواد و روش‌ها: جهت فارسی­ سازی و تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی EDACS ، بعد از انجام مراحل ترجمه و ترجمه بالعکس، روایی صوری، روایی محتوایی و در نهایت پایایی تکرار آزمون برای والدین و درمانگران با استفاده از ضریب همبستگی درون خوشه ­ای (ICC) مورد ارزیابی قرار گرفتند. 130 کودک فلج مغزی 36 تا 240 ماه با میانگین سنی 35/52 بر حسب ماه و انحراف معیار 96/33 ( 57 دختر و 73 پسر با انواع مختلف فلج مغزی) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: پایایی اندازه ها با روش ICC در کلیه شاخص ­های پایایی آزمون بازآزمون و پایایی بین ارزیابان خیلی خوب و معنادار بود. در بررسی پایایی تکرار آزمون، ICC در مورد والدین و کاردرمانگران (98/0) و برای گفتاردرمانگران (99/0) بالای 9/0 به دست آمد که هر دو بیان­گر میزان همبستگی بالا بودند.
نتیجه­ گیری: نسخه فارسی مقیاس EDACS از روایی صوری و محتوایی و پایایی تکرار آزمون کافی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری مفید و کاربردی در طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن کودکان فلج مغزی استفاده نمود.
متن کامل [PDF 801 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم پايه
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb