[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( فصلنامه 1386 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 36-42 برگشت به فهرست نسخه ها
هایپرپرولاکتینمی ناشی از پرتو درمانی تومورهای مغزی
فتح اله محقق ، بابک عشرتی، لعبت مجیدی
استاديار ، mohagheghfrt@yahoo.com
چکیده:   (15487 مشاهده)
مقدمه: اختلالات اندوکرینی پس از پرتو درمانی در بیماران مبتلا به تومورهای مغزی از عوارض مهم درمان می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان اختلال ترشح پرولاکتین در بیمارانی که تحت رادیوتراپی مغز (هیپوفیز و هیپوتالاموس) قرار گرفته‌اند، می‌باشد. روش کار: این مطالعه توصیفی بر روی 42 بیمار مبتلا به تومورهای مغزی مراجعه کننده به مرکز رادیوتراپی آنکولوژی همدان در سال 83 تا 85 انجام شده است. آزمایش اندازه‌گیری سطح سرمی پرولاکتین در شروع درمان، یک ماه بعد، سه ماه بعد، شش ماه بعد و یک سال پس از پایان پرتو درمانی انجام گردیده است. جهت ارائه اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج: از 42 بیمار مورد مطالعه 6 بیمار از مطالعه حذف شدند که 1 مورد به علت سابقه پرتو درمانی قبلی به ناحیه هیپوتالاموس و هیپوفیز، سه مورد به علت عدم مراجعه منظم برای پی‌گیری و دو مورد نیز به علت داشتن سابقه اختلال آندوکرینی در گذشته بود. از بیمارانی که درمان را طبق پروتکل به پایان رساندند، 11 درصد در عرض شش ماه و 22 درصد در پایان یک سال دچار هایپر پرولاکیتنمی شدند که این در خانم ها 37 درصد و در آقایان 15 درصد بوده است. نتیجه گیری: اختلال ترشح پرولاکتین از عوارض دیررس رادیوتراپی مغز می‌باشد و درصد قابل توجهی از بیماران پس از رادیوتراپی مغز (ناحیه هیپوفیز و هیپوتالاموس) دچار اختلال در ترشح پرولاکتین (هاپیر پرولاکتینمی) می‌شوند که این عارضه در افزایش میزان دوز اشعه دریافتی بیشتر دیده می شود و در زنان شایع‌تر است.
واژه‌های کلیدی: هایپرپرولاکتینمی، تومورهای مغزی، پرتو درمانی
متن کامل [PDF 134 kb]   (2108 دریافت)    
موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۷/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohaghegh F, Eshrati B, Majidi L. Hyperprolactinemia in patients with brain radiotherapy. amuj. 2007; 10 (4) :36-42
URL: http://amuj.arakmu.ac.ir/article-1-89-fa.html
محقق فتح اله، عشرتی بابک، مجیدی لعبت. هایپرپرولاکتینمی ناشی از پرتو درمانی تومورهای مغزی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1386; 10 (4) :36-42

URL: http://amuj.arakmu.ac.ir/article-1-89-fa.html

دوره 10، شماره 4 - ( فصلنامه 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک Arak Medical University Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.058 seconds with 789 queries by yektaweb 3503