[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 2 - ( 4-1389 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 110-118 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع آموزش بالینی و ارایه راهکارها در جهت ارتقاءکیفیت آموزش در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک 1387
زهره عنبری ، مجید رمضانی
استاديار ، zohre_393@yahoo.com
چکیده:   (11617 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی مسایل موجود در آموزش بالینی و اقدام برای اصلاح آن موجب ارتقاء کیفیت خدمات پزشکی خواهد گردید. این پژوهش نیز در این راستا انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی در سال 1387 دیدگاه کلیه کارآموزان و کارورزان پزشکی که حداقل 2 بخش بالینی ماژور را در دانشگاه علوم پزشکی اراک گذرانده بودند از طریق پرسش‌نامه 56 سئوالی پیرامون موانع از6 بعد مکان‌های آموزش، امکانات محیط آموزشی، روش های ارزشیابی، شیوه‌های یاددهی، همکاری پرسنل بهداشتی درمانی و نیز نحوه برنامه‌ریزی آموزش بالینی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه کارآموزان و کارورزان پزشکی به ترتیب با میانگین 41 و 48 درصد در حد متوسط ارزیابی گردید. کارآموزان وضعیت روش های ارزشیابی بالینی را با میانگین 7/28 درصد و کارورزان با میانگین 32 درصد وکیفیت استفاده از مکان‌های آموزش بالینی را به ترتیب با میانگین 3/29 و 7/31 درصد در حد ضعیف ارزیابی نمودند. وضعیت روش های آموزش بالینی، امکانات محیط آموزشی، همکاری پرسنل و نیز برنامه آموزش محتوای بالینی در حد متوسط ارزیابی شد. نتیجه گیری: این پژوهش بر تعیین دقیق تجارب یادگیری، به کارگیری روش‌های آموزشی مناسب، انجام ارزیابی‌های تکوینی به طور مستمر، استفاده از محیط‌های شبیه سازی شده و مکان‌های آموزشی متناسب با شرایط کاری آینده فارغ التحصیلان و ارتقاء سطح انگیزش دانشجویان به عنوان استراتژی‌های اثر بخش در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی تاکید می نماید.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشکده پزشکی، موانع، کیفیت، راهکارها
متن کامل [PDF 234 kb]   (1889 دریافت)    
موضوع مقاله: علوم پايه
دریافت: ۱۳۸۸/۴/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anbari Z, Ramezani M. The obstacles of clinical education and strategies for the improvement of quality of education at Arak University of Medical Sciences in 2008. amuj. 2010; 13 (2) :110-118
URL: http://amuj.arakmu.ac.ir/article-1-362-fa.html
عنبری زهره، رمضانی مجید. موانع آموزش بالینی و ارایه راهکارها در جهت ارتقاءکیفیت آموزش در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک 1387. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1389; 13 (2) :110-118

URL: http://amuj.arakmu.ac.ir/article-1-362-fa.html

دوره 13، شماره 2 - ( 4-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک Arak Medical University Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 788 queries by yektaweb 3506